Symptomene på kolon plager kan være:

  • magesmerter
  • forstoppelse
  • diaré
  • gass
  • oppblåsthet
  • kramper
  • tretthet

Årsaker til smerter i tykktarmen?

Tykktarmen er utsatt for inflammatoriske lidelser som kan være forårsaket av:

  • diett
  • understreke
  • livsstil
  • medisiner

Et sunt kolon fjerner effektivt og effektivt avfall kroppen ikke lenger trenger, så når tykktarmen blir smittet, kan det føre til en rekke smertefulle problemer.

Behandling av tykktarms smerter:

Dårlig kosthold er hovedårsaken til inflammatoriske tarmsykdommer. Statistikk viser at omtrent 70 prosent av risikoen for tykktarmskreft kan forhindres gjennom spesifikke livsstilsendringer som sunn mat.

Reduser forbruket av visse matvarer

Endring av kosthold er det første trinnet i å redusere betennelse og redusere smerter i tykktarmen.

Mat som forverrer betennelse i tykktarmen inkluderer:

  • rødt kjøtt
  • stekt mat
  • raffinert sukker og bearbeidede karbohydrater
  • alkohol
  • kaffe

Livsstil Justering:

Det andre trinnet i å eliminere smerter i tykktarmen er å gjøre andre livsstilsendringer som inkluderer bortvendt vaner og atferd som påvirker tykktarmen helsen, for eksempel:

  • Sigarettrøyking
  • overdreven sittende / inaktivt arbeidsmiljø
  • mangel på trening

 

 

Gjennomgå medisiner

Det tredje trinnet i behandlingen av tykktarms smerter er å gjennomgå medisinene du tar. Hvis mulig, avslutt alle ikke-steroide anti inflammatoriske medisiner som aspirin og ibuprofen, som har vist seg å påvirke tarm foringen og forverre betennelsen. Legen din kan foreskrive alternativer.

Øk fiber diett

Fiber forbedrer prosessen med eliminering av avfall. Det reduserer risikoen for forstoppelse og betennelse. Avføring blir vanskelig og smertefull å skille ut når det ikke er nok grovfôr til å holde en sunn tarm. Med tilstrekkelig fiber i kostholdet ditt, trenger ikke tykktarmen å utøve mye belastning på mage og årer, noe som dermed reduserer risikoen for:

  • brokk
  • hemoroider
  • åreknuter
  • tykktarmskreft
  • fedme
  • høyt blodtrykk

Sunne kilder til kostfiber du kan vurdere å inkludere i kostholdet ditt er:

  • kli
  • korn
  • frukt
  • grønnsaker
  • nøtter og frø

Drikk mer vann

Dehydrering bidrar også til hard, smertefull avføring og langsom eller blokkert avføring. De nasjonale akademiene for vitenskap, ingeniørvitenskap og medisin anbefaler å drikke minst åtte ounce glass vann daglig for å opprettholde riktig hydrering.

 

 

Få mer trening

En høy-stress eller inaktiv livsstil kan forverre tykktarmen. Så det er viktig å finne måter å slappe av og gi kroppen den øvelsen den trenger for å opprettholde en sunn tilstand. En studie gjort av en pålitelig kilde i 2009 viser at regelmessig trening kan redusere risikoen for at en eller flere av posene blir betente (divertikulitt) hos menn med opptil 37 prosent.

Kirurgisk

Kirurgi er et anbefalt alternativ for å lindre tykktarms smerter i noen ekstreme tilfeller.

Ta med

Husk at alt som blir inntatt i kroppen har innvirkning. Forbruk av mat rik på fett og sukker, men lite med fiberinnhold, økte risikoen for betennelse, forstoppelse og smerter i tykktarmen, noe som kan forårsake ubehagelige tarmsykdommer. Regelmessig hydrering, inntak av frukt og grønnsaker og redusere alkohol, sigaretter, koffein og bearbeidet mat kan bidra til å forbedre symptomer på tykktarm smerter.

I følge CDC er regelmessig medisinsk screening fra 50 år nøkkelen til å forhindre tykktarmskreft. Så for personer 50 år eller eldre, ta kontakt med legen din for å få screenet for tykktarmskreft.

Hvis de diagnostiseres tidlig og behandles øyeblikkelig, er de fleste kolorektale kreftformer uhelbredelige.